Rana dijagnostika ostećenja sluha je od presudnog značaja za dalju rehabilitaciju.
Rana dijagnostika i rehabilitacija utiču na razvoj govora, socijalne integracije, emocionalnog i kognitivnog napretka kao i na razvoj ličnosti deteta u celini.
Naučno je dokazano da je nivo razvoja govora značajno veći kod one dece koja su ranije dijagnostikovana, amplifikovana slušnim aparatima ili kohlearnim implantima i rehabilitovana pre navršene 2. godine života u odnosu na decu koja su ušla u ovaj program nakon tog perioda.
Uzroci oštećenja sluha su mnogobrojni, a najčešći među njima su:
Prisustvo oštećenja sluha u porodici
Infekcije majke koje su se dogodile u toku trudnoće
Prevremeno rođena deca
Mala porođajna težina – ispod 1500g
Visoke vrednosti bilirubina
Upotreba lekova koji su toksični za sluh
Niska ocena na rođenju -Apgar skor
Reanimacija dece nakon rođenja
Mehanička ventilacija.
Za dijagnostiku oštećenja sluha kod dece koristi se skrining TOEOAE, pregled ORL specijaliste, surdološka opservacija, zatim Timpanometrija, ASSR i BERA.
U koliko dete nema odgovor na skriningu potrebno je skrining ponovoti više puta zatim ponoviti pregled ORL i pregled defektologa-surdologa, timpanometriju i nakon toga eventualno BERA-u.
Preporuka je što ranije uključiti dete i roditelje u rehabilitacioni tretman.
Mi u našem centru konsultativno svojim članovima merimo sluh otoakustičkim emisijama TOEOAE – skrining sluha, timpanometrijom, tonalnom audiometrijom.
Ukoliko je potrebna konsultacija šaljemo dete na dalji pregled kod ORL specijaliste – audiologa.
Razvoj auditivne percepcije
Predstavlja fiziološki i psihološki proces povezan sa više aspekata dečijeg razvoja. Ti aspekti su: sociološki, emotivni, kognitivni, perceptivni i motorni koji treba da se integrišu.
Na razvoj tih sposobnosti utiču intelektualne sposobnosti deteta, okolina, normalna funkcija svih čula i sistema.
Poremećaj auditivne percepcije utiče na razvoj govora i misljenja.
Poznat je podatak da 87% informacija dobijamo putem sluha.
Zbog kompleksnosti problema neophodno je što ranije izvršiti dijagnostiku.

Od rođenja do drugog meseca:
- Pokazuje reakciju na jake zvuke
- Ne može lokalizovati zvuk
- Oglašava se dugim vibrirajućim vokalima (igra dečijom oralnom muskulaturom)- javlja se kod SVE dece.
U trećem mesecu:
- Dete lokalizuje zvuke sa desne i leve strane-horizontalno
- I ovaj period je vezan za gukanje i javlja se kod SVE dece
Od četvrtog do desetog meseca:
- Dete imitira zvuke iz okoline
- Lokalizuje zvuk ispred i iza sebe
Od šestog do desetog meseca:
- Lokalizuje zvuk u svim pravcima