Dijagnostika sluha

Rana dijagnostika ostećenja sluha je od presudnog značaja za dalju rehabilitaciju.

Rana dijagnostika i rehabilitacija utiču na razvoj govora, socijalne integracije, emocionalnog i kognitivnog napretka kao i na razvoj ličnosti deteta u celini.

Naučno je dokazano da je nivo razvoja govora značajno veći kod one dece koja su ranije dijagnostikovana, amplifikovana slušnim aparatima ili kohlearnim implantima i rehabilitovana pre navršene 2. godine života u odnosu na decu koja su ušla u ovaj program nakon tog perioda.

Uzroci oštećenja sluha su mnogobrojni, a najčešći među njima su:

Prisustvo oštećenja sluha u porodici

Infekcije majke koje su se dogodile u toku trudnoće

Prevremeno rođena deca

Mala porođajna težina – ispod 1500g

Visoke vrednosti bilirubina

Upotreba lekova koji su toksični za sluh

Niska ocena na rođenju -Apgar skor

Reanimacija dece nakon rođenja

Mehanička ventilacija.

Za dijagnostiku oštećenja sluha kod dece koristi se skrining TOEOAE, pregled ORL specijaliste, surdološka opservacija,  zatim Timpanometrija, ASSR i BERA.

U koliko dete nema odgovor na skriningu potrebno je skrining ponovoti više puta zatim ponoviti pregled ORL i pregled defektologa-surdologa, timpanometriju i nakon toga eventualno BERA-u. 

Preporuka je što ranije uključiti dete i roditelje u rehabilitacioni tretman.

Mi u našem centru konsultativno svojim članovima merimo sluh otoakustičkim emisijama TOEOAE – skrining sluha, timpanometrijom,  tonalnom audiometrijom.

Ukoliko je potrebna konsultacija šaljemo dete na dalji pregled kod ORL specijaliste – audiologa.

Razvoj auditivne percepcije

Predstavlja fiziološki i psihološki proces povezan sa više aspekata dečijeg razvoja. Ti aspekti su: sociološki, emotivni, kognitivni, perceptivni i motorni koji treba da se integrišu.

Na razvoj tih sposobnosti utiču intelektualne sposobnosti deteta, okolina, normalna funkcija svih čula i sistema.

Poremećaj auditivne percepcije utiče na razvoj govora i misljenja.

Poznat je podatak da 87% informacija dobijamo putem sluha.

Zbog kompleksnosti problema neophodno je što ranije izvršiti dijagnostiku.

Mapa slušanja

Od rođenja do drugog meseca:

  • Pokazuje reakciju na jake zvuke
  • Ne može lokalizovati zvuk
  • Oglašava se dugim vibrirajućim vokalima (igra dečijom oralnom muskulaturom)- javlja se kod SVE dece.

U trećem mesecu:

  • Dete lokalizuje zvuke sa desne i leve strane-horizontalno
  • I ovaj period je vezan za gukanje i javlja se kod SVE dece

Od četvrtog do desetog meseca:

  • Dete imitira zvuke iz okoline
  • Lokalizuje zvuk ispred i iza sebe

Od šestog do desetog meseca:

  • Lokalizuje zvuk u svim pravcima